BLOG Moniky White: Podzimní trendy z pařížského veletrhu Maison & Objet
Béžová, hořčičná, cihlová, starorůžová – tedy hnědá ve všech podobách a pokud možno ve spojení s olivově zelenou. Tak vypadala módní Paříž začátkem září. V designu se tento trend spojil se syrovými přírodními materiály a geometrickými tvary inspirovanými 70. léty. Takové jsou postřehy ze zářijové přehlídky interiérového designu v Paříži podle Moniky White.
Pokud se chcete na pařížskou designovou atmosféru naladit i v našich českých podmínkách, zajděte si na výstavu Alberta Giacomettiho. Ten ovládal práci se surovým materiálem i díky inspiraci dávnými kulturami přímo mistrně.
Hlavní trendy
Po delší době jsem na veletrhu zaznamenala výrazný trend – ano, jsou to 70. léta, hodně vegetace (skutečné nebo na potiscích) a ekologický přístup včetně trvale udržitelných materiálů, jak jsme už viděli v Paříži na jaře nebo v Milánu. Ale tentokrát se tato tendence objevuje u valné většiny výrobců a designérů. Jde o kvantový skok. A je dobré se na něj připravit.
Co to znamená v praxi?
Hnědá je zpátky! Pro hodně značek se stala novou neutrální barvou a je všude – na kobercích, polštářích, tapetách, povlečení a prostírání včetně kusů nábytku z různých přírodních materiálů. Pro mne osobně je práce s hnědou složitější, než s oblíbenou šedou, ale s černou vypadá fantasticky.
Černá se objevuje v sošných doplňcích z keramiky, kamene nebo tmavého dřeva připomínající primitivní umění nebo třeba úžasné Giacomettiho plastiky. Musím říct, že jsem sama neodolala a nakoupila pár kousků ruční černé keramiky od korejského umělce Tota.
Olivově zelená je další barvou, která zažívá svůj boom. Nečekaný úspěch u Pařížanů má moje olivová kabelka, kterou jsem si před pěti lety koupila v Římě. Konečně je přesně podle aktuálních trendů! Tato zelená je k vidění právě v kombinaci s hnědou nebo hořčičně žlutou. Tmavě zelená, v poslední době tolik oblíbená v kombinaci s modrou, byla spíše k vidění s růžovou.
Brutalismus ve smyslu syrových, původních materiálů, které se v období brutalistické architektury využívaly: neopracované dřevo, mramor bez zdobných prvků, neglazovaná keramika. Vzpomeňte si na již zaniklý hotel Praha a víte, o jakou strukturu a barevnost jde. Tu stejnou atmosféru vám ale také zprostředkují např. Brancusiho sochy. Nebo se projeďte pražským metrem – výzdoba původních stanic je to pravé, co bychom si nyní měli přenést do svých interiérů.
Autentické přírodní materiály a formy vycházející z ekologického přístupu: Nejlépe je tento trend viditelný u stolování, kdy se na hrubém, neopracovaném, prknu servíruje odpolední čaj v terakotové keramice s drobnostmi v dřevěných miskách – které jsou mimochodem k vidění všude! Prostírání je z přírodního ratanu nebo lnu. Vše je původní, autentické, na nic si nehraje, nepřizpůsobuje se a pokud možno recyklované. Proto se také hojně používá dřevotříska. Nedokonalá forma keramiky i dřeva je žádoucí.
Návrat ratanu – ano, i ten trvá již několik let, ale nyní se stává úplným mainstreamem. Odlehčuje těžké materiály, jako je černá keramika či masivní dřevo a kámen. A samozřejmě je symbolem udržitelného rozvoje. Pro řadu značek je závěsné ratanové křeslo evidentně známkou trendy interiéru!
Rosana Orlandi spojuje recyklaci se špičkovým designem
Co se týká samotného veletrhu, jeho hlavní star byla Rosana Orlandi, která si 70. léta, na rozdíl od většiny z nás, skutečně pamatuje. Zároveň je otevřená spolupráci s mladými kreativci, takže i zde, stejně jako v Milánu, představila špičkový design z recyklovaných materiálů v rámci své expozice v obchodním domě BHV v Marais. Měla také zajímavou přednášku o sobě jako „matce „ mladých designérů. Jako žena i ve svém věku v čele současných proudů byla samozřejmě oblečena do hnědo černo bílého hedvábného outfitu!
Optimisticky mimo proud
Za všeobecným návratem k retru a silným příklonem k ekologickému vnímání a hledání trvalé udržitelnosti stojí pravděpodobně obavy z budoucnosti…Naštěstí jsou na veletrhu zastoupeny i firmy s hravým a optimistickým designem:
Značka Seletti se budoucnosti evidentně neděsí a pokračuje ve své linii pozitivních výstřelků inspirovaných street artem. Jejich stánek plný svítících opic, myších světlonošů a erotických výjevů byl středem pozornosti. Další výjimkou, která se nenechala strhnout hlavním proudem, je francouzská značka Fermob, která ve Francii udává barevné trendy. Pokud budou mít designéři z Fermobu pravdu, jaro by mělo být ve výrazně odlehčenější. Obklopí nás nábytek bílé barvy s odstíny mátové a citrónově žluté. Že by návrat 50. let?