BLOG Moniky White: Rafinovanost indického designu
Lidé, kteří rádi cestují do Indie, jsou většinou považováni za alternativce milující meditace v ášramech nebo za ty, kdo preferují levná exotická letoviska. Existuje však zcela jiná Indie, kterou obdivují designéři a architekti z celého světa.
Indii jako zemi rafinovaného designu zřejmě nejvíc začala propagovat Loulou de la Falaise, múza a kreativní spolupracovnice Yvese Saint Laurenta. Měla jsem tu čest se s Loulou osobně seznámit ve Vietnamu, kde pro YSL nakupovala hedvábí. Byla jsem pak mile překvapená, když jsem se od majitele vyhlášené indické šperkařské dílny Bharanys dozvěděla, že to byla právě ona, kdo s nimi spolupracoval na vytvoření jejich současné řady, a posunul tak úžasné tradiční umění indického šperku na úroveň moderní haute joaillerie. U Bharanys nakupují hlavy států i hollywoodské hvězdy, které pak své šperky staví na odiv například při předávání Oscarů.
Dokonalé řemeslné zpracování
Exkluzivní zpracování se netýká jen šperků, ale i šál a bytového textilu obecně. Tento typ rafinovanosti najdeme hlavně v okolí bývalých bohatých dvorů mahárádžů, které byly součástí Mogulské říše. Zejména tradice indických svateb a svým způsobem i hollywoodské hvězdy udržují tyto tradice fascinujícího luxusu a s ním spojeného řemesla na nejvyšší úrovni. Zároveň je tato kultura inspirací pro designéry haute couture z Francie, Itálie, USA a dalších částí světa tvořící současné návrhy přesahující hranice kultur.
Kameny z Džajpuru
Pravidelně jezdím do Džajpuru, který je známý jako největší světové centrum na opracovávání drahých kamenů. Sem putují surové kameny z Barmy, Srí Lanky, Jižní Ameriky a dalších koutů světa, aby pak perfektně vybroušené dorazily do nejprestižnějších šperkařských domů. Většina našich zákaznic netuší, že si u nás kupuje šperky ze stejného zdroje a často obdobné kvality, jaké nabízejí světová značková klenotnictví. Při své frekvenci návštěv dvakrát do roka se mi daří vybírat kolekce, které odrážejí světové trendy. V současnosti to je ploché řezání kamenů, které bylo populární v byzantské kultuře. Také se vrací do obliby pozlacené stříbro a celkově vidím příklon k 70. létům. Zároveň mám prostor pro vlastní návrhy moderních šperků, a tak mi tento kreativní proces vždycky vynahradí dlouhé hodiny strávené v letadlech.
Tradice ručního tkaní látek
Další inspirativní ženou je Valérie Barkowski, kosmopolitní návrhářka tvořící mezi Indií a Marrákeší, která se věnuje textilnímu designu. Valérie využívá tradičního indického umění zpracovávání bavlny, lnu a kašmíru. Mimochodem, kašmírové indické šály jsou považované za světovou špičku. A stejně tak jako v perských kobercích – i v kašmírových šálách jsou velké rozdíly v kvalitě. Ta správná má projít prstenem a konce jsou jakoby nezakončené, rozhodně ne s třásněmi! Já se snažím pro své klienty vybírat velmi dobrou kvalitu, která je zaručená i tím, že náš dodavatel dodává zároveň pro Harrods.
Tipy na nevšední ubytování
V Indii je rozhodně zážitek bydlet v hotelích, které jsou situovány v bývalých palácích mahárádžů nebo ve starých koloniálních hotelích. Absolutní špičkou v Džajpuru je Rambagh Palace, který byl prvním z takto přetvořených paláců. V palácích se můžete ubytovat, i když hledáte ekonomicky výhodné řešení – za dobrou cenu budete mít krásné a autentické ubytování. V Dillí pak doporučuji koloniální hotel Imperial. Při vstupu se pokaždé nechám okouzlit jasmínovou bytovou vůní vytvořenou speciálně pro tento hotel. Kvalita se zde snoubí s úžasným koloniálním designem.