BLOG: Cesta do Indie, kde řemeslná tradice potkává moderní design
Jak vzniká designový nábytek v Indii a proč je nejlepší vybírat kolekci pro Le Patio osobně? Jaký nábytek je teď trendy a kdo byl Stefan Norblin?
Konec online utrpení
Covid mě donutil nábytek a další doplňky, které vyrábíme pro Le Patio v Indii, vybírat online. Vzhledem k tomu, že jsem zvyklá každý kus vidět, vybrat barevnost, použité materiály, a pak rozhodnout, do jaké míry renovovat starý nábytek, byla práce přes Zoom pro mě utrpením. Proto jsem se tolik nemohla dočkat, až se tam opět vypravím a vyberu novou kolekci osobně.
Kvůli rozjetým projektům jsem musela cestovat až na konci července, tedy v období dešťů. Mám toto horké a vlhké období v Indii ráda z jednoho jediného důvodu: jsem tu z cizinců téměř sama. Všichni se mně věnují a dá se zde za rozumné peníze bydlet v úžasných hotelech.
Dlouhá absence a období dešťů způsobily, že se mi dostalo přivítání, které mne dojalo. V hotelech mě vítali větou: „Welcome home, Monika“. U výrobce nábytku mne dokonce doprovázela suita šesti lidí, ve které nechyběl majitel a jeho syn. Přitom jde o podnik zaměstnávající tisícovky zaměstnanců.
Jak vzniká nábytek Le Patio
Jak už jsem zmínila – i když jsme si v době covidu vyzkoušeli komunikaci s dodavateli přes Zoom a objednávání nábytku přes WhatsApp, v našem případě šlo skutečně o nouzový režim. Od mých prvních cest do Indie jsem zvyklá postupovat tak, že mám každý kus v ruce. Pokud se jedná o starožitnost, je třeba pečlivě zvážit, jak ji zrenovovat, zda zachovat patinu nebo ji odstranit, protože by byla rušivá. Kdy je nedokonalost ještě vítaná a kdy už je to moc. U nového nábytku, který zadávám do výroby, zase musím vybrat typ dřeva, konečnou úpravu, zda se doplní mramorem nebo kovem apod. Nic neděláme industriálně, vše je zpracováno výhradně ručně. Indie je země, kde je tento přístup stále možný. Řemeslná tradice je živá a dědí se často v rodinách z jedné generace na druhou. Tentokrát jsem například našla krásné malované dřevěné panely, které pochází z rodinné dílny, kde pracují naráz tři generace.
Trendy a co se vyplatí si pořídit
Naši obchodní partneři vyrábějí pro celý svět. Je strašně zajímavé sledovat, co je v módě ve které zemi. Blízký východ preferuje nábytky vykládané drahocennou rohovinou a perletí. Pro Holandsko je vše zas vyrobené tak, aby se zboží dalo nakoupit a rozesílat po eshopu. Američané mají v oblibě monumentální knihovny a obří jídelní stoly. V jedné hale leží neodebrané malované skříně pro ruský trh. Nicméně pokud lze v tak rozmanitém prostředí hovořit o společném trendu, tak je to u nové výroby spíše jednodušší nábytek s mramorem a hodně přírodního dřeva. Kov je převážně v olivových a béžových tónech, což působí příjemně odlehčeně a šik.
Často se mě klienti ptají, jaký kus nábytku je vhodné si pořídit z naší kolekce vyrobené v Indii, když mají moderně zařízený byt. Já bych osobně zvolila nábytek s mramorem. Je to krásný a ušlechtilý přírodní materiál, který Indové díky tisícileté tradici umějí opracovat. Navíc je za velmi přijatelnou cenu a lze ho zakomponovat snad do každého interiéru.
Zajímavě v minimalistickém interiéru působí původní koloniální kusy. Tentokrát se mně podařilo najít starožitné, ale plně funkční psací stoly. Doufám, že zpříjemní home office našim klientům!
Dobrým úlovkem je také kolekce úchvatných vlněných plédů a přehozů přes postele, které jsou buď ručně vyšívané, nebo tištěné. Už se těším na to, až barevně oživí naše decentní kolekce z Francie.
Kde se vzaly art deco malby v mahárádžovském paláci v Jodhpuru?
Do každé cesty se snažím zakomponovat alespoň trochu poznávací turistiky, tentokrát jsem v Jodhpuru po delší době navštívila Umaid Bhawan Palace. Tato velkolepá pískovcová stavba, která je dominantou Jodhpuru, je jedním z největších paláců na světě. Začala se stavět v roce 1929. Vnuk mahárádži Gaj Singha II. zde dodnes sídlí s rodinou. Nicméně, jak je to v Indii běžné, část paláce je luxusní hotel. Odehrávají se zde svatby slavných filmových hvězd a svého času zde bydleli i Brad Pitt s Angelinou Jolie. Já jsem zamířila do části, kde se nachází muzeum pro veřejnost. Překvapila mě zde art decová výmalba od polského (!) malíře Stefana Norblina, jehož osudy by stály za filmové zpracování: Pocházel z francouzsko-polské šlechtické rodiny a v předválečném Polsku, kde byl ilustrátorem a scénografem, se věnoval užitnému umění. Nacistická invaze ho donutila opustit zemi, proto s manželkou cestoval přes Turecko a Irák, kde například zhotovil portréty královské rodině, až do Indie. Zde strávil válku jako dvorní umělec mahárádži z Jodhpuru a pomohl dokončit jeho velkolepý palác ve stylu art deco se zajímavými indickými podtóny. Po válce pracoval jako interiérový designér v Hollywoodu.
Předpokládám, že si tento mistr, podobně jako já při mé práci, odnesl ze svého pobytu v Indii spoustu inspirace. Živost a rozmanitost místních řemeslných technik je přesně to, co sem přitahuje designéry a módní návrháře z celého světa dodnes.